Новости Rolls-Royce

Код:
                            Rolls-Royce Pearl 700        PD-8
Overall pressure ratio          >50:1               28
Thrust                          81.2 kN             77,47 kN
Dry Weight                      1617 kg             1690 / 2300 kg
Diameter                        132 cm              1228 cm
Compressor stages               1 fan + 10 axial    1 fan + 3 lp + 7 hp axial
Bypass ratio                    >6.5:1              4,4

Искал разные двигатели. Напоролся на Pearl 700, решил сравнить с ПД-8. Впечатлился разницей в степени повышения давления и двухконтурности. Интересно было бы узнать как они компрессором с тем же количеством ступеней добиваются такой разницы в повышении давления. Зазор между лопатками и корпусом у них меньше что ли...
компрессор - ключевой компонент для bypass ratio, pressure ratio, specific fuel consumption, accelеration rate и так далее ... есть компрессор - есть и двигатель ...

в этом контексте сложно надеяться, что с вами поделятся секретами ... я, работая на фирме, но не в отделе компрессора, не имею четкого понимания по задаваемым вами вопросам ... а конструктивно ... блиски начиная уже с вентилятора, дозированное охлаждение корпусов горячей части ... керамические подшипники и балансировка ... все это позволяет держать очень малые зазоры без риска получить rotor lock ...

по достигнутым параметрам (из открытых источников) пд-8 скорее соответствует BR725 ...
 
Реклама
Искал разные двигатели. Напоролся на Pearl 700, решил сравнить с ПД-8. Впечатлился разницей в степени повышения давления и двухконтурности. Интересно было бы узнать как они компрессором с тем же количеством ступеней добиваются такой разницы в повышении давления. Зазор между лопатками и корпусом у них меньше что ли...
У них гораздо выше так называемая "напорность ступени"... гораздо...
Напорность зависит от угла поворота потока на лопатках рабочего колеса и окружных скоростей лопаток.
Чтобы получить высокую напорность (при хорошем кпд), надо уметь рассчитать межлопаточный канал по всей высоте лопатки, обеспечивать прочность тонкой (обычно, чем тоньше, тем лучше) лопатки на центробежные и газовые силы, обеспечивать отработку вибрационных характеристик лопатки, обеспечивать активное регулирование зазоров по концам лопаток, обеспечивать неперетекание воздуха по замкам лопаток... и еще хренилион всяких обеспечить.
Вместе со всем этим необходимо обеспечить согласование характеристик множественных ступеней для получения приемлемой газодинамической устойчивости компрессора.

Чем выше напорность отдельных ступеней и всего комперссора в целом - тем сложней этого достичь.
Как всегда -- это надо хорошо уметь делать! ...квалификация и "сын ошибок трудных"...

Как замечание - 3 подпорные ступени ПД-8 значительно уступают в напорности не только 3 первым ступеням Pearl, но и 3 первым ступеням КВД ПД-8.
Это я к тому, что протв уравнения Эйлера не попрешь и низкие окружные скорости подпорных ступеней (приводимых от вала вентилятора) не позволяют достичь на них высокой напорности.
 

Rolls-Royce plans to build the UltraFan 30 demonstrator through 2028 and to begin running the engine by the end of that year. Flight tests could follow towards “the end of this decade”.

Newby says it is too early to disclose the exact size of the UltraFan 30 but says the fan diameter “will be bigger than current narrowbody engines” and will be “pushing towards 90 inches”. Comparatively, a current-generation Pratt & Whitney PW1100G has an 81in (206cm) fan diameter.

Similarly, thrust will be somewhere above 30,000lb, says Newby, “in the right ballpark so we can go up or down” depending on customer requirements.

Bypass ratio will be pushed towards 15:1, up from around 10-12:1 on current-generation geared-fan engines.
 
В исходнике это была отмазка не заниматься... имеющая мало связи метеорологическими явлениями.
А понятно теперь. Что же, пусть новаторы творят и пробуют. Остальной контингент подтянется в случае успеха.
 
А понятно теперь. Что же, пусть новаторы творят и пробуют. Остальной контингент подтянется в случае успеха.
Я не на 100% уверен, что даже новаторы в своем бизнес-климате потянут этого "козлотура" в сжатые сроки с разумными затратами.
...за близких нам остальных я даже и говорить не возьмусь...
Чтобы понимать это, предлагаю Вам определить в чем состоит отличие концепции UltraFan уже реализованных (в рабочих двигателях) концепций Праттов, ЖиЕ да и тех же Ройсов и каковые с того вытекают челленджи.
 
Реклама
И я о том же. Получится, значит можно развивать тему. А нет, так нет.
Чтобы развивать, нужно овладеть целым спектром знаний и умений, до которых самому новатору about as to the cloud cuckoo land...
 

New details have emerged of the Rolls-Royce-led Ultra Novel and Innovative Fully Integrated Engine Demonstrations (Unified) UltraFan test program aimed at ground testing of a mid-thrust class technology demonstrator for future narrowbody aircraft.

One of 12 new research and technology projects awarded recently under Europe’s Clean Aviation Joint Undertaking’s latest €945 million ($1.1 billion) round, the Unified initiative will also “enable the preparation of key activities toward future flight test of the UltraFan architecture,” Rolls-Royce says.

Other Clean Aviation propulsion projects in the ultra-efficient short- to medium-range aircraft sector—likely to help the development of an Airbus A320 successor—include a Safran-led open fan test project under the Take Off (Technology And Knowledge for European Open Fan Flight) program. Take Off will contribute to Safran’s joint RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines) project with GE Aerospace. Airbus will also lead a project on a hybrid-electric architecture.

All the projects form part of Clean Aviation’s overall goal of cutting greenhouse gas emissions 30% at aircraft level by 2035. Projects are due to officially begin in early 2026 and culminate with flight tests planned for 2028-2029.

The timeline aligns with Rolls-Royce’s current small UltraFan 30 development plan which is aimed at the broad 30,000 lb.-plus thrust range expected for the Next Generation Single-Aisle (NGSA). Paired with Unified, the UltraFan 30 initiative fulfills a strategic goal unveiled by Rolls CEO Tufan Erginbilgic in late 2023 which targets a return to the narrowbody sector, which Rolls effectively abandoned 13 years ago with the sale of its shares in the International Aero Engines collaborative venture to Pratt & Whitney.

Unified builds on earlier design work for a smaller UltraFan conducted under Heaven (Hydrogen Engine Architecture Virtually Engineered Novelly), another Clean Aviation project. The geared design with a variable pitch fan system is designed to power both narrow- and widebody aircraft and improve fuel efficiency by 25%, and Heaven was focused primarily on scaling down the technology tested for the first time on a full-scale Rolls demonstrator in 2023.

Commenting about the smaller UltraFan plan at the Paris Air Show in June, Simon Burr, Rolls-Royce Group Director of engineering, technology and safety, said, “we’ve got a great new core on the Pearl 10X, but the demonstration is really about demonstrating the low-pressure system.”

Although ground tests are provisionally targeted for 2028, Burr is challenging his design team to accelerate this to 2027. “We think by 2028 you’ve got to be able to show something, not just arm waving and PowerPoint,” he added.

With a potential fan diameter of “well over 90 in.,” Burr also said part of the initiative is aimed at overcoming the installation challenge. “You can slim the nacelle down, so there’s a lot of work being done on that as well as shorter nacelles, reducing the overhung mass, the wetted area, and all the drag interference,” Burr said. “There’s a lot of optimizations still to come in that space and it’s interesting engineering.”
 
Назад