Катастрофа Boeing 787-8 (VT-ANB) Air India в Ахмадабаде 12.06.2025

Реклама
взлетный он и в Индии взлетный. я не понимаю зачем по сигналу от положения стоек нужно блокровать взлетный режим
Есть два интересных момента: 1 второй датчик основной стойки G, использует наклон тележки.
2 EEC двусторонне связан с шиной CDN, которая знает все о самолете и имеет выход в эфир.
Но это все не точно. :) Найти людей, которые знают точно, что он из всего использует и какие алгоритмы, мне не удалось.
Автоудаление.
 
Есть два интересных момента: 1 второй датчик основной стойки G, использует наклон тележки.
2 EEC двусторонне связан с шиной CDN, которая знает все о самолете и имеет выход в эфир.
Но это все не точно. :) Найти людей, которые знают точно, что он из всего использует и какие алгоритмы, мне не удалось.
Автоудаление.
А цель поиска какая?
 
Есть два интересных момента: 1 второй датчик основной стойки G, использует наклон тележки.
2 EEC двусторонне связан с шиной CDN, которая знает все о самолете и имеет выход в эфир.
Но это все не точно. :) Найти людей, которые знают точно, что он из всего использует и какие алгоритмы, мне не удалось.
Автоудаление.
А есть что-то типа Thrust Control Malfunction Accommodation (TCMA) на этом двигателе? Там есть Air/Ground Information как входной сигнал в TCM Logic.
 
А есть что-то типа Thrust Control Malfunction Accommodation (TCMA) на этом двигателе? Там есть Air/Ground Information как входной сигнал в TCM Logic.
1. Thrust control malfunction accommodation (TCMA) is the engine control
function that prevents a TCM event from becoming hazardous to the airplane
while on the ground.
2. The TCMA function monitors engine thrust, relative to commanded thrust,
and makes sure engine thrust does not adversely affect airplane safety.
3. The TCMA function makes sure the airplane handles acceptably under high
asymmetric thrust conditions for on-ground conditions.
4. TCMA is in the electronic engine control system (EECS) software and
hardware.
5. No single fault or common mode processor error that can cause a TCM will
prevent the TCMA function from correcting for a TCM.
6. A TCM event is detected when all the following conditions are TRUE:
- Airplane is on the ground
- Airspeed is less than 200 knots
- Altitude is less than 17,500 feet
- Selected N1 is more than the TCMA threshold.
7. If a TCM event is detected, the TCMA function commands engine shutdown
by energizing fuel shutoff valve (SOV) drivers, which close and mechanically
latch the engine fuel valve if:
- There is no fan speed sensor failure that would inhibit TCMA detection
- TRA is in the idle flat or reverse region.
8. The EEC controls 2 mechanisms to shut off fuel flow:
- Electronic overspeed system (EOS) electro-hydraulic servo valve (EHSV)
- Fuel metering valve (FMV).
9. The TCMA also provides an engine shutdown function using shutoff
hardware shared with the EOS function.
10. The TCMA function is controlled by the EEC with propulsion control
system inputs:
- Corrected fan speed
- Thrust command
- Altitude
- Airplane inputs for on-ground indication and airspeed.
11. It is active on both channels of the EEC with either channel able to shut
down the engine.
12. TCMA functional readiness and integrity is automatically verified by the
EECS once per flight cycle (on next ground start).
13. Functional test logic can operate EOS/TCMA relay signals without latching
the logic for the purpose of testing the HPSOV relay and FMU shutoff
functionality.
14. This test is done on both EEC channels (first conducted by the channel in
control, and then conducted by the standby channel).
- Only the active channel controls the testing/verification and reports any
faults.
15. The test will inhibit fuel flow but because it occurs before fuel-on N2 speed,
there is no effect on starting.
16. It also verifies that when either EEC channel closes both its high-side and
low-side switches, the HPSOV closes, inhibiting fuel flow while the FMV is
fixed open.
- If the HPSOV does not close correctly then the fuel flow is detected and the
test is failed.
17. If the EEC TCMA readiness test fails, there will be and EICAS status
message, ENG TCMA L/R.
System Description Section
The thrust control malfunction accommodation (TCMA) circuit in the EEC
protects against uncommanded and uncontrollable power surge of the engine
when throttle command is ineffective. TCMA protects against this malfunction
while the airplane is on the ground.
The TCMA is active on both channels of the EEC and either channel can
cause a shutdown of the engine. If a TCM event is detected, the TCMA
function commands engine shutdown on the affected engine. The EICAS
message ENG FAIL shows.
When an event is detected, the TCMA logic energizes an electro-hydraulic
servo valve by closing the engine overspeed relays. This closes the highpressure
shut-off valve (HPSOV) in the FMU and shuts off the fuel to the
engine. When a TCM event is accommodated, an EEC reset or power down is
necessary to reset the TCMA event and relay demands.
FCOM
The EEC commands shutdown of the affected engine when the:
- airplane is on the ground and
- thrust lever is at idle, and
- engine is above idle speed and not decelerating normally.
The EICAS caution message ENG FAIL (L or R) is displayed with an aural
beeper once the engine falls below idle speed.
А цель поиска какая?
Порадовать G8000.
TCMA.JPG
 
1. Thrust control malfunction accommodation (TCMA) is the engine control
function that prevents a TCM event from becoming hazardous to the airplane
while on the ground.
2. The TCMA function monitors engine thrust, relative to commanded thrust,
and makes sure engine thrust does not adversely affect airplane safety.
3. The TCMA function makes sure the airplane handles acceptably under high
asymmetric thrust conditions for on-ground conditions.
4. TCMA is in the electronic engine control system (EECS) software and
hardware.
5. No single fault or common mode processor error that can cause a TCM will
prevent the TCMA function from correcting for a TCM.
6. A TCM event is detected when all the following conditions are TRUE:
- Airplane is on the ground
- Airspeed is less than 200 knots
- Altitude is less than 17,500 feet
- Selected N1 is more than the TCMA threshold.
7. If a TCM event is detected, the TCMA function commands engine shutdown
by energizing fuel shutoff valve (SOV) drivers, which close and mechanically
latch the engine fuel valve if:
- There is no fan speed sensor failure that would inhibit TCMA detection
- TRA is in the idle flat or reverse region.
8. The EEC controls 2 mechanisms to shut off fuel flow:
- Electronic overspeed system (EOS) electro-hydraulic servo valve (EHSV)
- Fuel metering valve (FMV).
9. The TCMA also provides an engine shutdown function using shutoff
hardware shared with the EOS function.
10. The TCMA function is controlled by the EEC with propulsion control
system inputs:
- Corrected fan speed
- Thrust command
- Altitude
- Airplane inputs for on-ground indication and airspeed.
11. It is active on both channels of the EEC with either channel able to shut
down the engine.
12. TCMA functional readiness and integrity is automatically verified by the
EECS once per flight cycle (on next ground start).
13. Functional test logic can operate EOS/TCMA relay signals without latching
the logic for the purpose of testing the HPSOV relay and FMU shutoff
functionality.
14. This test is done on both EEC channels (first conducted by the channel in
control, and then conducted by the standby channel).
- Only the active channel controls the testing/verification and reports any
faults.
15. The test will inhibit fuel flow but because it occurs before fuel-on N2 speed,
there is no effect on starting.
16. It also verifies that when either EEC channel closes both its high-side and
low-side switches, the HPSOV closes, inhibiting fuel flow while the FMV is
fixed open.
- If the HPSOV does not close correctly then the fuel flow is detected and the
test is failed.
17. If the EEC TCMA readiness test fails, there will be and EICAS status
message, ENG TCMA L/R.
System Description Section
The thrust control malfunction accommodation (TCMA) circuit in the EEC
protects against uncommanded and uncontrollable power surge of the engine
when throttle command is ineffective. TCMA protects against this malfunction
while the airplane is on the ground.
The TCMA is active on both channels of the EEC and either channel can
cause a shutdown of the engine. If a TCM event is detected, the TCMA
function commands engine shutdown on the affected engine. The EICAS
message ENG FAIL shows.
When an event is detected, the TCMA logic energizes an electro-hydraulic
servo valve by closing the engine overspeed relays. This closes the highpressure
shut-off valve (HPSOV) in the FMU and shuts off the fuel to the
engine. When a TCM event is accommodated, an EEC reset or power down is
necessary to reset the TCMA event and relay demands.
FCOM
The EEC commands shutdown of the affected engine when the:
- airplane is on the ground and
- thrust lever is at idle, and
- engine is above idle speed and not decelerating normally.
The EICAS caution message ENG FAIL (L or R) is displayed with an aural
beeper once the engine falls below idle speed.

Порадовать G8000.Посмотреть вложение 863064
Это просто праздник какой-то!
Я сейчас доберусь до дома и почитаю. Там есть что поковырять.
 
если выделенное желтым и красным в пунктах 6 и 7 - TRUE. тогда может. Но для этого LGCU должен выдать сигнал обжатия стоек (не FAULT) и РУДы должны быть на МГ
1751757841206.png
 
а где находятся сенсоры WOW? нужны схемки. то положение тележек ООШ в полете соответствует WOW?
А это положение тележек соответствует углу тележек при отрыве самолета от полосы? Помоему соответствует.... може это не была уборка шасси?
И если это положение соответствует наземному что может отказать чтобы тележка осталась в таком положении? Какие-нибудь пины могли поставить (которые remove before flight) чтобы стойки не сложились?
 
Последнее редактирование:
Если предположить что WOW is TRUE тогда если история с отъехавшим креслом и тем что пилот перевел РУД в положение МГ is TRUE тогда TCMA ACTIVE is TRUE. Сброс оборотов до МГ на скорости будет происходить с запаздыванием. и если скажем отставание будет в +6% тогда ТСМА станет ACTIVE и отключение двигателей будет на сбросе оборотов без хлопков.
 
Реклама
Или там в кабине было настолько интересно... что не спешат брахманы отчёт предварительный писать.
Неужели 30 дней прошло после катастрофы что вы обвиняете брахманов в медлительности?
Вот если больше 30-ти пройдет и ПО не будет - тогда другое дело.

Кроме того, в Приложении 13 перечислено в какие адреса направляется ПО, но публикация в открытом доступе не требуется в отличие от ОО.
Но мы имеем примеры когда даже ОО не публикуют. И это не брахманы...
 
Сброс оборотов до МГ на скорости будет происходить с запаздыванием
Там в конце сказано "если двигатель не замедляется как положено", а не просто быстро крутится, вероятно по контролю скорости N1 вентилятора. Не наш случай, иначе бы после каждой посадки было бы срабатывание.
 
Там в конце сказано "если двигатель не замедляется как положено", а не просто быстро крутится, вероятно по контролю скорости N1 вентилятора. Не наш случай, иначе бы после каждой посадки было бы срабатывание.
при резком переводе РУД на МГ падение оборотов будет запаздывать от текущего положения РУД. И если в моменте скажем обороты будут выше требуемых скажем на величину 6% тогда это TCM event. От набегающего потока обороты будут держаться подольше пока не упадут на МГ
 
Последнее редактирование:
Усли WOW is TRUE - не должен выпускаться из соображений безопасности для наземного персонала
Точно! Тогда и ВСУ не должно запускаться. Это если логика автоматического срабатывания.

goriak Экипаж мог выпустить RAT вручную и запустить ВСУ
 
Последнее редактирование:
а где находятся сенсоры WOW? нужны схемки. то положение тележек ООШ в полете соответствует WOW?
А это положение тележек соответствует углу тележек при отрыве самолета от полосы? Помоему соответствует.... може это не была уборка шасси?
И если это положение соответствует наземному что может отказать чтобы тележка осталась в таком положении? Какие-нибудь пины могли поставить (которые remove before flight) чтобы стойки не сложились?
AGSS.JPG


Предположение: второй датчик основной стойки G, использует наклон тележки. ОШИБОЧНО.
Но и это не точно.
Автоудаление.
 
Реклама
Назад